Noorderbreedte

Opdracht

Net als veel andere zorgorganisaties heeft ook Noorderbreedte te kampen met een tekort aan medewerkers. Een branche-breed vraagstuk waarbij iedereen in dezelfde vijver vist en iedereen hetzelfde vraagt en aanbiedt. De vraag was om een meerjarige arbeidsmarktcommunicatie te ontwikkelen waarmee Noorderbreedte zich onderscheidende in markt kan zetten. 

Strategie

Het grootste verschil met andere aanbieders in ouderenzorg is misschien wel dat er bij Noorderbreedte op detailniveau net even wat meer tijd en aandacht is voor de cliënten. En men zorgt dat hun wensen, hoe klein ook, gerealiseerd worden. Pindakaas met vruchtenhagel op het brood, samen een spelletje doen of ’s avonds GTST kijken. De medewerkers van Noorderbreedte staan daarbij aan de basis en zorgen voor het verschil. Sterker: zij zorgen het verschil. Deze appellerende oproep (‘Zorg het verschil’) werd het vertrekpunt voor een interne en externe campagne. Met natuurlijk de medewerkers van Noorderbreedte in de hoofdrol: Froukje zorgt het verschil, Henri zorgt het verschil, Gaatske zorgt het verschil, etc. Eerst intern waarbij we een aantal ‘verschilmakers’ hebben verzameld om de collega’s intern te mobiliseren. En vervolgens extern; ook weer zo persoonlijk en zo lokaal mogelijk met eigen hoofdrolspelers die voor een herkenbaar en vertrouwd gevoel zorgen.

Uitvoering

Door heel lokaal campagne te voeren zorgen we voor awareness en brachten we Noorderbreedte top of mind in de regio. Met abri-reclame en busreclame als hoofdmoot. Gecombineerd met een onlinecampagne. De meeste medewerkers in de zorg zijn parttimers en willen graag in de buurt werken omdat ze er vaak nog andere thuis- of zorgtaken bij doen. Lokale communicatie in het straatbeeld bleek dan ook een effectief middel. Iedere dag naar of van het werk werden potentiële medewerkers geconfronteerd met de uitingen. Op de medewerkers van Noorderbreedte zelf had het een positief en trotsversterkend effect; zij zagen hun collega’s iedere dag ook groot in het straatbeeld op weg naar hun werk. En herkenden de beelden van de interne campagne die hieraan voorafging. 

Zorg het verschil

Het verschil maken in zorg en het verschil maken in communicatie. De medewerkers van Noorderbreedte staan daarbij aan de basis en zorgen voor het verschil. Sterker: zij zorgen het verschil.