Gemeente Hardenberg
Opdracht
Ontwikkel van een nieuwe corporate identiteit voor de gemeente Hardenberg die invulling geeft aan de kern en ambitie van de gemeente waarin de nadruk ligt op het verbinden van inwoners en ondernemers met de gemeentelijke organisatie en vice versa. Samen zijn we Hardenberg. Met als uitgangspunt het merkprofiel. Hardenberg kenmerkt zich als een gemeente die in balans is en waar verbinding en evenwicht centraal staan. Ondernemerschap en dynamiek op economisch gebied versus de rust en ruimte van het grote natuuraanbod en de groene leefomgeving. De stedelijke voorzieningen met een hoog innovatief karakter versus het platteland met traditie en authenticiteit. Noaberschap en samenwerking als gemeenschap versus de mogelijkheid om als individu je eigen pad te trekken. Een bescheiden mentaliteit versus een eigenzinnig karakter. En met de rivier de Vecht als fysieke verbinding door hele gemeente heen.
Strategie
In het logo hebben we letterlijk de verbinding gelegd tussen de ‘Gemeente’ en ‘Hardenberg’ door deze woorden met elkaar te verbinden. Het symboliseert de relatie tussen de gemeente en haar inwoners en geeft ook het evenwicht weer tussen de verschillende aspecten en verschillen die de gemeente Hardenberg typeren. De verbinding is vormgegeven als een soort rivier wat het logo veel dynamiek meegeeft; iets wat de gemeente op meerdere fronten kenmerkt. Vanzelfsprekend refereren we met dit vignet ook aan de rivier de Vecht die de letterlijke verbinding van de stad en de dorpen in de gemeente vormt. In de geanimeerde versie van het logo stroomt het vignet het logo binnen en verbindt zo de twee woorden. De woorden hebben een donkerblauwe kleur; wat staat voor betrouwbaarheid en verbinding. Het vignet heeft een contrasterende kleur groen waarmee we refereren aan de natuur als woon-werk-leef-omgeving. Het kleurenpalet beschikt verder over roze: de menselijke factor als symbool voor warmte, noaberschap en gastvrijheid. En over geel: ambitie en daadkracht als mentaliteit. In de huisstijl werken we met stijlelementen in de vorm van blokken met afgeronde hoeken. Deze worden modulaire ingezet in de communicatiemiddelen; soms als kader voor tekst en dan weer puur als stijlelement om tekst en beeld te ondersteunen en in evenwicht te houden.
Uitvoering
De nieuwe corporate identiteit is doorgevoerd op alle middelen van de gemeente Hardenberg. Inclusief de nieuwe website waarbij we vanzelfsprekend rekening hebben gehouden met de toegankelijkheidseisen en samen met het web-bureau goed hebben gekeken naar de gebruikersvriendelijkheid en structuur van het platform. Dat geldt ook voor de diverse formulieren. De implementatie van de nieuwe huisstijl was een goed moment om een inventarisatie te maken van alle middelen en te bepalen wat vanaf nu digitaal kan en wat nog per sé via papier gecommuniceerd moet worden. Daarnaast hebben we een merkhiërarchie opgesteld waarbij we alle projecten binnen en buiten de gemeente Hardenberg (als samenwerkingspartner) hebben geïnventariseerd en gecategoriseerd. En hier een meer uniformiteit in aangebracht. Bijvoorbeeld door een zwembad-huisstijl te ontwikkelen voor de zwembaden waar de gemeente Hardenberg eigenaar van is, die afgeleid is van de gemeentelijk corporate huisstijl. Zodat we sub-merken creëren die herkenbare verbinding met het geheel hebben.






