Gasunie

Opdracht

Gasunie speelt een nadrukkelijke rol in de energietransitie. De expertise en de infrastructuur die Gasunie heeft ontwikkeld vanuit de aardgasproductie zijn bij uitstek geschikt voor de productie en het transport van waterstof. Samen met een aantal Noordelijke partners heeft ze die nieuwe rol gevonden in waterstof. De opdracht was om Noord-Nederland als dé waterstofregio op de kaart te zetten. In politiek Den Haag, bij het Noordelijk bedrijfsleven en onder de inwoners van Noord-Nederland.

Strategie

Waterstof is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. En een goed alternatief straks als we het gas niet meer gaan gebruiken. Dat duurt nog even. Zeker voordat het bij iedereen thuis uit de leiding komt. Toch wordt er in Noord-Nederland al druk gewerkt aan waterstoftoepassingen. En met succes. Om Noord-Nederland als waterstofregio onder de aandacht te brengen van een heel palet aan doelgroepen, ontwikkelden we een duidelijke, begrijpelijke en persoonlijke boodschap die aangeeft dat we in het Noorden al met die toekomst zijn begonnen. En wat daar breed de benefits van zijn: naast de energietransitie ook werkgelegenheid en economische ontwikkeling. ‘Mijn toekomst is waterstof’. De campagne richtte zich op de politieke agenda in Den Haag, op bewustwording van het bedrijfsleven in Noord-Nederland en op het realiseren van trots onder de inwoners van het Noorden. 

Uitvoering

In de campagne staan concrete projecten centraal in Noord-Nederland waar waterstof nu al een grote rol speelt. Een mooi voorbeeld is de productie van waterstofvrachtwagens bij Holthausen. We zien de hoofdpersonen close en trots in beeld met een bord in de hand in de vorm van een blauwgroene waterstofdruppel. De tekst: ‘Nederland waterstofland begint in het Noorden’. De campagne bestond uit online en offline advertenties ondersteund met korte testimonial-filmpjes. Om de politiek ook echt direct en dichtbij te bereiken, realiseerden we naast een Twitter- en LinkedIn-campagne een aantal outdoor-uitingen rondom het Binnenhof, waaronder moving billboards. De primaire doelstelling was om politiek Den Haag te overtuigen van het feit dat het Noorden dé waterstofregio bij uitstek is. Dat is gelukt met de toekenning van het investeringsbedrag. Daarnaast moest de campagne voor verbinding intern zorgen en organisaties, bedrijven en instituties uit het Noorden bewustmaken dat dit een verhaal is van samen doen en samen optrekken richting Den Haag. Ook dat is gelukt; in het verlengde hiervan is zelfs het platform HyNorth opgericht en is de samenwerking geïnstitutionaliseerd. 

Mijn toekomst is waterstof

Waterstof als hét onderscheidend vermogen van Noord-Nederland in de energietransitie.