Universiteit van het Noorden
Opdracht
De kennisinstellingen in Noord-Nederland bundelen hun krachten in de vorm van de Universiteit van het Noorden. Daar waar mogelijk wordt de samenwerking gezocht tussen wetenschap en praktijk met als doel dat beide elkaar versterken. En zo het Noorden sterker wordt gemaakt als proeftuin voor allerlei innovatieve toepassingen, waaronder waterstof. Deze gezamenlijke boodschap moest worden vertaald naar een gezamenlijke campagne met een eigen, onafhankelijke identiteit. Waarbij de doelgroep zowel bestond uit politiek Den Haag (bekendheid genereren) als bedrijven, organisaties en inwoners van Noord-Nederland (trots realiseren).
Strategie
Voor de identiteit kozen we voor een opvallende kleurstelling die niet te missen is op de socials, in het straatbeeld en in de gedrukte media. Het geeft het project schwung en werkt als een soort statement. Niet te bescheiden; gewoon laten zien dat je er bent. De kleur is verder wel neutraal; het heeft geen referentie met een van de aangesloten kennisinstellingen. Voor de boodschap kozen we juist voor een zekere vanzelfsprekendheid en (noordelijke) nuchterheid. ‘Innovatie brengt Nederland verder’; een constatering en een feit. Gerealiseerd in en door Noord-Nederland in de vorm van de Universiteit van het Noorden. En als nuchtere onder-regel met een knipoog: ‘Of soms gewoon tot aan de voordeur’, waarmee we doelen op de waterstof-bus die al rijdt in het Noorden.
Uitvoering
In de hoofdfilm volgen we drie verhaallijnen van personen die ieder een andere connectie met de RUG hebben en zich Door vooral de bewijslast te laten zien, maken we duidelijk dat de toekomst hier al is begonnen in de vorm van allerlei innovatieve projecten. Via bewegend beeld benadrukken we nog eens extra het ‘verder brengen’. En dan vooral op plekken waar de doelgroep komt, zoals rondom het Binnenhof in Den Haag. De opvallende identiteit doet vervolgens de rest.