Drents Museum

Opdracht

Met de realisatie van de nieuwe tentoonstellings-vleugel gaat het Drents Museum een nieuw tijdperk in; zowel qua content/exposities als qua merkbeleving. Ontwikkel een nieuwe huisstijl die aansluit op de complete metamorfose van het Drents Museum en die van het museum een toekomstbestendig merk maakt.

Strategie

Het Drents Museum heeft als missie om haar bezoekers een ontdekkingstocht door de geschiedenis van Drenthe én van de wereld te bieden. Deze ontdekkingstocht komt terug in het logo. Het basislogo heeft een schrijfwijze die je moet ontdekken: de vier letters M, U, S en E vormen samen, mits in de juiste volgorde gelezen, het woord ‘MUSEUM’.
 

Uitvoering

Met de uitgangspunten ‘Drenthe als basis’ en ‘variabele exposities’ ontwikkelden we een logo dat bestaat uit twee elementen: een vast vormgegeven ‘Drents’ in het zwart, en een variabel vormgegeven ‘Museum’. De vier kleuren van het logo verwijzen naar de afdelingen van het museum: Archeologie, Kunst 1885-1935, Hedendaags Realisme en Geschiedenis. Het variabele gedeelte onderstreept eveneens de ontdekkingsreis door de (kunst-)geschiedenis. De letters worden ook gebruikt als fotokader waarmee we ook weer aansluiten op de missie van het Drents Museum: een venster op Drenthe vanuit de wereld en een venster op de wereld vanuit Drenthe.